Unirytmi on tärkeää säilyttää lomallakin

Ajankohtaista

Unirytmi on tärkeää säilyttää lomallakin

Usein lomalla unirytmi saattaa kellahtaa päälaelleen, kun valoisat yöt houkuttelevat valvomaan pitempään ja herääminen venyy aamuisin. Unilääkäri Henri Tuomilehto kuitenkin suosittelee säilyttämään tavallisen unirytmin lomallakin.

Lomalla tulisi nukkua samalla tavalla kuin töissä käydessä, koska silloin on tarkoitus palautua töiden aiheuttamasta väsymyksestä ja kerätä voimia tulevaan.

Unilääkäri Henri Tuomilehto korostaa, että nukkuminen perustuu rytmeihin ja hyvä sekä virkistävä nukkuminen perustuu terveelliseen elämäntapaan.

”Kun puhutaan elämäntavasta, se on sama lomalla ja arkena. Ihminen tekee eri juttuja, mutta elämäntapa on hyvä pitää lomallakin.”

Mikään ei tietenkään ole mustavalkoista, vaan lomalla pitää antaa itselle löysää.

”Pääsääntöisesti pitäisi pyrkiä pitämään kiinni hyvästä rytmistä ja siitä että nukkuu riittävästi. Pitää toki nauttia kesäöistä eikä saa olla ehdoton.”

Tämä ei saisi Tuomilehdon mukaan tarkoittaa sitä, että valvotaan kahteen ja herätään kahdeltatoista. Hän ei suosittele elämään kolmen neljän viikon lomaa eri rytmissä kuin arkena, koska työhön paluusta voi tulla vaikea ja loman hyödyt kaikkoavat.

”Siinä käy niin, että kun arki koittaa, pitää palata työrytmiin. On itsensä kiusaamista, että joutuu sitten taas tappelemaan oman rytminsä kanssa.”

Lyhytaikaisesta rytmin muutoksesta ei synny terveyshaittoja. Kielii muusta käyttäytymisestä, jos terveysongelmia ilmenee.

”Kesästä pitää nauttia ja viettää terveellistä elämää, ulkoilla ja syödä hyvin, mutta myös muistaa se, että lataa akkuja. Voi tulla tunne, että valoisaan aikaan ei pidä nukkua niin paljon, mutta on tärkeää palautua hyvin ja nukkua tarpeeksi. Ei kannata kaivaa verta nenästä, vaan säilyttää lomallakin terveet elämäntavat.”