Jääkiekkoilija Markus Nutivaara

Asiakastarina

NHL-jääkiekkoilija ymmärtää unen merkityksen: “Uni on kolmasosa elämästä, joten sillä on tosi iso vaikutus.”

Kuten kenelle tahansa meistä, myös aktiivi- ja huippu-urheilijoille uni on tärkeää. Oulusta lähtöisin oleva, NHL:ssä Columbus Blue Jacketsissa pelaava Markus Nutivaara kävi unilääkärimme Henri Tuomilehdon unitutkimuksissa, koska ymmärtää unen tärkeyden.

”Uni on kolmasosa elämästä, joten sillä on tosi iso vaikutus. Pidän lepoa yhtenä tärkeimmistä asioista. Ilman sitä ei onnistu mikään ja levänneenä on parempi olla ihan sama, mitä tekee ja mihin menee.”

Tuomilehto kävi tiimeineen syys-lokakuun vaihteessa Columbuksessa tapaamassa Nutivaaran joukkuetta ja teki jokaiselle pelaajalle unitutkimukset ja tulosten pohjalta henkilökohtaisen suunnitelman unen parantamiseksi.

”Uni on aina kiinnostanut minua ja oli mukava saada erilaista oppia, kuin mitä oli koulussa terveystiedon kirjassa. Kun Henri tiimeineen tuli kertomaan joukkueelle unesta, ei ollut yhtään pelaajaa, jota se ei kiinnostanut. Palaverin jälkeen koko joukkue porisi seuraavat kaksi päivää unijutuista. Kaikille tuli varmasti aika paljon uutta asiaa.”

Tulokset yllättivät

Unitutkimus oli Nutivaaralle ensimmäinen, joten tuloksissa yllätti kaikki. Hän sai kuulla olevansa kevyt nukkuja, joka heräilee yön aikana paljon. Suurin yllätys oli se, että hän heräsi testiyön aikana yli 30 kertaa.

”Heräilin ihan vain sen takia, että olen herkkäuninen. Itsehän en tiennyt, että olen heräillyt. Luulin, että nukuin hyvän ja pitkän yön silloin. Se oli yllätys, että heräilee niin paljon. Oli kiva kuulla, mistä se johtuu: aivot vetää omaa showta yöllä eivätkä sulkeudu kokonaan alkuyöstä.”

Unen aikana Nutivaaran keho kuitenkin palautuu hyvin. Koska aivotoiminta on yön aikana vilkasta, on Nutivaara ollut aamuisin väsynyt.

”Kroppa tuntuu hyvältä, mutta ajatus on sakannut aamuisin.”

Unta parantaakseen oululaislähtöinen jääkiekkoilija sai Tuomilehdolta hyviä vinkkejä: pitää syödä kunnon ateria illalla noin puoli kymmenen aikaan, ja sen jälkeen pitäisi lopettaa kaikenlainen stressaava tekeminen ja rauhoittaa ilta.

”Ei somea eikä pleikkarin pelaamista illalla. Tätä olen kokeillut ja hyvin on lähtenyt toimimaan. Totta kai aluksi oli vähän vaikeaa, kun on omat iltarutiinit. Mutta olen aina ennenkin tykännyt katsella elokuvaa tai sarjaa ennen nukkumaanmenoa, niin se rauhoittaa eikä pitäisi kuulemma haitata siihen stressitilaan. Ja ruokailun jälkeen, kun yleensä alkaa väsyttää, niin heti vain telkkari kiinni ja pitää alkaa suoraan nukkumaan. Kroppa kertoo silloin, että pitää mennä unille ja on rauhallinen olla. Pitää kuunnella kroppaa.”

Columbus Blue Jackets Team 2018

Kilpailu on NHL-jäillä kovaa

Maailman kovimmassa jääkiekkoliigassa NHL:ssä on kova kilpailu pelipaikoista, mikä luonnollisesti stressaa jokaista pelaajaa. Nutivaara ei ole poikkeus.

”Totta kai se vaikuttaa. Kilpailu on kovaa, eikä ole yhtään helppoa peliä. Pikkustressissä täällä ollaan koko ajan ja on omia tapoja, miten saa sen stressin pois. Tykkään katsella telkkaria ja pelata pelejä. Se on yksi, millä saan ajatukset muualle eikä työ pyöri silloin mielessä.”

Yksi stressitekijä on kuitenkin pois. Nutivaara teki keväällä 2018 pitkän sopimuksen, mikä tarkoittaa varmaa paikkaa joukkueessa.

”Itselleni on uusi juttu, että on paikka joukkueessa eikä tarvitse stressata sitä, joutuuko taas muuttamaan uuteen kaupunkiin. Semmoinen stressi on lähtenyt, ja se on iso juttu minulle.”

Nutivaara otti heti Tuomilehdon vinkit käyttöön, ja hän kokee, että niistä on ollut jo apua.

”Totta kai on mennyt parempaan suuntaan. Tosin meillä on ollut niin rankka tämä treenijakso ennen pelien alkua, että on ympärivuorokautinen väsymys riippuen siitä, miten nukkuu. Mutta olisi varmasti ollut pahempi väsymys, jos ei olisi heti saanut kiinni tästä unijutusta. Olisi kiva jossain vaiheessa tehdä unitutkimus uudestaan ja nähdä, miten paljon Henrin antamat neuvot vaikuttavat tuloksiin.”

Haluatko tietää miten sinä palaudut?

Varaa aika ensikäynnille verkkoajanvarauksen kautta

KATSO VAPAAT AJAT

tai lähetä yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä:

  • Lisätietoja:

  • *= vaadittu kenttä.