Oivauni on nyt
Coronaria Uniklinikka.

Mika Poutala rakentaa kisakuntoaan myös nukkumalla 1

Kuukauden teema

Mika Poutala rakentaa kisakuntoaan myös nukkumalla

Saimme pikaluistelija Mika Poutalan kiinni Kolomnan lentokentältä tammikuussa juuri päättyneiden pikaluistelun EM-kisojen jälkeen. Tuore EM-mitalisti kertoi kisafiilistensä lisäksi meille myös tuleviin olympialaisiin valmistautumisestaan sekä unesta ja sen tärkeydestä.

 

Moi Mika! Arvokisamitaliesi tili aukesi Venäjällä Kolomnassa 5.1., isosti onnea! Millainen merkkipaalu tämä sinulle urallasi oli?

Olen treenannut kovaa, eli oli vain ajan kysymys milloin mitali tulee. Tiesin jo ennakkoon että olen hyvässä kunnossa ja lataus viime perjantain kisaan oli todella korkea. Kisoissa asiat ovat aina pienestä kiinni, mutta nyt luistelu onnistui todella hyvin. Mitali on ollut tavoitteenani viimeiset kymmenen vuotta, mutta aina se on jäänyt vain muutamien sadas- tai tuhannesosien päähän. Tuntuu kyllä todella hienolta juuri nyt ja mitali on huikea juttu! Kyllä tämä hyvänä itseluottamusboostina toimii olympialaisiakin ajatellen.

 

Olet tehnyt menestyksesi eteen paljon töitä. Miten aikoinaan ajauduit luistelun pariin?

Lähdin kokeilemaan luistelua ihan sattumalta ja tykästyin lajiin. Juniorina en ollut mitenkään poikkeuksellisen hyvä tai pärjännyt erityisen loistavasti. Taisin olla junioreiden MM-kisoissa parhaimmillani 15. sijalla. Kovalla työllä ja päättäväisyydellä olen nyt aikuisiällä päässyt nousemaan huipulle.

 

Pian kisaat taas maailman parhaiden kanssa, sillä Etelä-Korean olympialaiset ovat aivan kulman takana. Miten pitkä olympialaisiin valmistautumisprojektisi on ollut?

Viime kauden jälkeen olen treenannut olympialaisiin täysillä. Kokonaisuudessaan olen harjoitellut näihin nyt alkaviin kisoihin kolmen vuoden ajan kanadalaisen valmentajani johdolla. Vaikka kausikohtaisesti jokaiseen kisaan panostetaankin aina täysillä, ovat olympialaiset kuitenkin kauempana horisontissa iso tavoite, joka on koko ajan mielessä.

 

Pyeongchangin olympialaiset ovat neljännet sinun urallasi. Onko eri olympialaisiin valmentautumisessa ollut sinulla eroja?

Kyllä kaikki olympialaiset ovat olleet aivan omanlaisiaan. Ensimmäiset olympialaiseni Torinossa olivat jännittävä kokemusmatka, jolle pääsin juuri ja juuri valintakriteerit läpäisemällä. Tuolloin suoritukseeni ei kohdistettu suuria odotuksia, joten sain keskittyä fiilistelemään ja nauttimaan siitä, että lapsuuden unelmani oli käynyt toteen. Seuraavissa olympialaisissani Vancouverissa minulta odotettiin jo mitalia. Noissa kisoissa olinkin huippukunnossa ja fokukseni oli olympiafiilistelyn sijaan täysin urheilussa. Pieni virhe toisessa luistelussa pudotti minut tuolloin mitaleilta. Sotschissa neljä vuotta sitten oli alla monta hankalampaa kautta ja tiesin jo ennakkoon etten pysty taistelemaan mitaleista. Sotschin kisat olivat minulle suuri pettymys ja niiden jälkeen mietin pitkään jatkanko enää luistelua.

Nyt alkaviin olympialaisiin lähden todella hyvällä fiiliksellä, sillä aivan kuten ennen Vancouverin kisoja aikoinaan, olen nyt jälleen huippukunnossa ja mitaleille pääseminen on täysin mahdollista.

 

Miten homma kisapaikalla käytännössä menee? Millaisia ovat kisa- ja välipäiviesi ohjelmat?

Kisaan tulevissa olympialaisissa kahtena päivänä. Koreassa minun kisani käydään kuuden-seitsemän aikaan illalla, joten aamulla ja päivällä voi ottaa rauhallisemmin. Yritämme paikan päällä pitää uni-valverytmin Euroopan ajassa, joten valvomme illalla vähän pidempään ja nukumme aamulla myöhempään. Aamupalan jälkeen teen kisapäivänä pienen herättelevän, ehkä puolituntisen treenin. Pari-kolme tuntia ennen kisoja menemme kisapaikalle, jossa tehdään jääverryttely ja vielä yksi verryttely juuri ennen kisaa. Kisan jälkeen teemme vielä loppuverryttelyt ja siitä suuntaamme iltapalalle.

Välipäivinä ei niinkään treenata, vaan haetaan fiilistä ja tuntumaa jäähän. Päivän ohjelmassa voi olla esimerkiksi iltapäivällä jäätreeni ja illemmalla palauttava pyörätreeni.

 

Laadukas uni on urheilijalle palautumisen ja kehittymisen kannalta kaiken perusta. Miten huolehdit kisamatkoilla siitä, että saat nukuttua hyvin?

Matkapäiviä kertyy minulle joka vuosi yli sata. Tämä vuosi sisälsi ulkomaanpäiviä poikkeuksellisen paljon, sillä asuin viisi kuukautta Galgaryssa. Nukkumisen merkitys on kisamatkoilla todella tärkeä, joten pyrin varmistamaan unien onnistumisen monella eri tavalla. Olen esimerkiksi tottunut tietynlaiseen tyynyyn, joten kannan omaa tyynyäni aina mukana. Lisäksi pakkaan matkalaukkuuni korvatulpat ja silmälaput sekä aika usein myös matkailmankostuttimen.

Myös kisareissuilla rutiineista kiinnipitäminen on laadukkaan unen varmistamiseksi tärkeää. Optimiolosuhteissa treenejä ei ole enää kello kuuden jälkeen illalla. Sen jälkeen nautin tukevan illallisen ja vetäydyn omaan huoneeseeni. Yritän huolehtia siitä, että sammutan tietokoneen enkä vilkuile puhelinta enää ennen nukkumaan menoa, vaan käytän viimeisen hereilläolotuntini lukemiseen.

 

Entä unirutiinisi kotioloissa?

Kotona yritän luoda nukkumiselle vieläkin paremmat edellytykset. Pyrin esimerkiksi joka ilta syömään hiilihydraattipitoisen aterian noin tuntia ennen nukkumaanmenoa. Makuuhuoneen unihygieniaan kiinnitän huomiota säätämällä esimerkiksi makuuhuoneen lämpötilan juuri sopivaksi. Viime kesänä ostin patjan, jonka lämpötilaa pystyy säätämään. Aion ottaa patjan mukaan myös Etelä-Koreaan. Jos lämpötila on nukkumiseen liian lämmin, pystyn patjalla säätämään oman sänkyni viileäksi.

Yleensä nukun yössä noin yhdeksän tuntia. Päiväunia nukun vain tosi harvoin. Joskus tappotreenien jälkeen tai leireillä saattaa olla niin väsynyt olo, että tekee mieli ottaa nokoset.

 

Kävit Olympiakomitean kutsumana Oivaunessa unitutkimuksessa. Miten tutkimus sujui ja millaisia tuloksia sait?

Homma oli tosi vaivaton ja erityisen kivaa oli, että pääsin tutkimusyöksi omaan sänkyyn nukkumaan. Koska piuhoja oli kiinnitetty vähän joka puolelle kehoa, jännitti miten saisin tutkimusyönä nukuttua. Jännitin kuitenkin ihan turhaan, sillä sain oikein hyvät unet.

Tutkimustulokseni kertoivat, että palautumiseni unen aikana oli todella hyvää. Muutamia juttuja tuli kuitenkin ilmi. Vaikka pääsinkin syvään uneen hyvin ja keho alkoi palautua, pysyivät aivoni silti unen aikana aika lailla “hereillä”. Sainkin sitten Henri Tuomilehdolta ohjeistuksen siihen, miten päivärutiinejani pitäisi muuttaa, että rauhoittuisin illalla aikaisemmin ja aivot pääsisivät unen aikana lepoon mahdollisimman nopeasti. Yksi käytännön ohje oli esimerkiksi iltapalan tukevoittaminen. Fiksu vinkki, sitä en ollut tullut koskaan ajatelleeksi!

 

Suositteletko unitutkimusta myös muille aktiiviurheilijoille?

Aivan ehdottomasti, sillä uni on palautumisen ja suorituskyvyn kehittymisen kannalta todella tärkeä asia. Ilman tutkimusta on käytännössä mahdotonta tietää, miten oma uni toimii ja miten tehokasta se on. Nykypäivänä on olemassa paljon erilaisia laitteita ja sovelluksia, joiden luvataan kertovan miten hyvin nukut. Näiden välineiden avulla saat kuitenkin vain kevyen pintaraapaisun unesi kokonaiskuvasta. Unitutkimuksessa unesi rakenne selvitetään perusteellisesti ja mikä tärkeintä, saat tutkimuksen jälkeen lääkäriltä konkreettisia täsmähoitovinkkejä siihen, miten voit omilla toimillasi parantaa unesi laatua.

 

Mikä sinulle itsellesi on ollut isoin uneen liittyvä oivallus?

Uni on kiinnostanut minua jo pitkään ja jo muutaman vuoden ajan ennen tutkimukseen osallistumista olin selvitellyt paljon uneen liittyviä asioita. Vuonna 2015 ilmestyneessä kirjassani “Mitä menestyminen vaatii” käsittelin aiheena myös unta, joten minulle nämä asiat olivat ennestään jo aika tuttuja.

Tutkimuksessa sain kuitenkin paljon uutta ja syventävää tietoa juuri omasta tilanteestani. Se, yhdistettynä konkreettisiin käytännön vinkkeihin on lisännyt oleellisesti oman uneni tuntemusta. Itselleni parhaaksi osoittautunut käytännön rutiini on, että viimeisen hereilläolotuntini aikana en enää katso telkkaria, käytä tietokonetta tai näplää puhelinta. Tällä muutoksella oma nukahtamisaikani on lyhentynyt ja uneni laatu parantanut huomattavasti.

 

Kiitos juttutuokiosta Mika ja huimasti tsemppiä tuleviin olympialaisiin!