levottomat jalat

Kuukauden teema

Levottomat jalat pitää liikkeessä myös öisin

Yleisimpiä unihäiriöitä käsittelevän juttusarjamme viimeisessä osassa astumme levottomat jalat -oireyhtymän maailmaan. Tämä unihäiriö on Suomessa kolmanneksi yleisin syy huonolaatuiseen nukkumiseen ja unettomuuteen.

Kylmää, kuumaa, pistelyä, puutumista…

Levottomat jalat -unihäiriö ilmenee suurimmalla osalla potilaista pakonomaisena raajojen liikuttamisen tarpeena, johon liittyy epämiellyttäviä tuntemuksia etenkin jaloissa, mutta myös käsissä tai muualla vartalossa. Tyypillisiä tuntemuksia levottomien jalkojen kanssa tuskailevilla ovat kylmän-, kuuman-, pistelyn-, puutumisen- ja paineentunne sekä raajojen kutina. Tämän unihäiriön tarkkoja synty- ja vaikutusmekanismeja ei vielä täysin tunneta, mutta se tiedetään, että ne liittyvät keskushermoston dopamiinivälitteiseen toimintaan.

Levottomat jalat on yleinen vaiva, jota esiintyy noin 5-10 %:lla suomalaisesta aikuisväestöstä. Yleensä tämä unihäiriö vaivaa yli 40-vuotiaita ja sen yleisyys kasvaa iän myötä tai raskauden aikana. Myös lapsilla esiintyvät “kasvukivut” johtuvat usein levottomista jaloista. Ihminen ei useinkaan itse tunnista tätä unihäiriötä, vaan luulee epämiellyttävien tuntemustensa johtuvan esimerkiksi jalkojen verenkiertohäiriöistä tai suonikohjuista.

Hoitamattomana levottomat jalat aiheuttaa huonolaatuista nukkumista ja unettomuutta sekä heikentää siten selvästi elämänlaatua. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että levottomat jalat -oireyhtymä on riskitekijä myös lisääntyneeseen sydän- ja verisuonisairastavuuteen.

Levottomuutta polvesta toiseen

Levottomat jalat on vahvasti periytyvä sairaus. Usein diagnoosin yhteydessä paljastuu, että potilas on kärsinyt raajaliikehäiriöistä jo lapsuudessaan ja myös hänen lähipiiristään löytyy hyvin usein muita samasta unihäiriöstä kärsiviä sukulaisia. Mikäli sinulla diagnosoidaan tämä unihäiriö alle 40-vuotiaana, on kyse lähes poikkeuksetta perinnöllisestä sairaudesta.

Levottomia jalkoja esiintyy myös sekundaarisena oireyhtymänä muun perussairauden yhteydessä. Tällaisia sairauksia ovat esimerkiksi 2 tyypin diabetes, Parkinsonin tauti, munuais- tai maksasairaudet ja sydänsairaudet. Myös jotkut lääkkeet saattavat lisätä levottomat jalat oirehdintaa.

Rauhaton yö, väsynyt päivä

Joissakin tapauksissa levottomien jalkojen aiheuttama raajojen liikehäiriö on niin voimakasta tai potilas on niin herkkäuninen, että nukkumisen laatu heikkenee oleellisesti. Välillä potilaat kuvailevat kärsivänsä ”suonenvedoista”. Nämä ovat todellisuudessa lihaskramppeja, jotka aiheutuvat pääsääntöisesti levottomiin jalkoihin usein samanaikaisesti liittyvään yölliseen jaksoittaiseen raajaliikehäiriöön eli nukkuessa jalat liikkuvat itsekseen ihmisen itse tietämättä. Levottomat jalat ilmenevät etenkin levossa, ja ovat pahimmillaan iltaisin ja öisin. Ne vaikeuttavat nukahtamista illalla sekä aikaansaavat unettomuutta ja tästä johtuvaa heikkoa päiväaikaista vireystilaa.

Lisää laatua lepoon hyvällä hoidolla

Koska potilas itse liittää levottomista jaloista johtuvat vaivansa usein aivan johonkin muuhun kuin tähän oireyhtymään, on tärkeää että unihäiriön olemassaolosta varmistutaan huolellisella unitutkimuksella. Tutkimuksessa saadaan selville myös, onko kyseessä synnynnäinen eli primaarinen oireyhtymä vai sekundaarinen, eli toiseen perussairauteen liittyvä vaiva. Tämä tieto on oleellinen levottomien jalkojen hoitomuodon määrittelyssä.

Lääkehoito on tehokas keino lievittää levottomien jalkojen oireilua. Lievässä tai keskivaikeassa oireyhtymässä riittää yleensä, että lääkettä otetaan vain tarvittaessa, esimerkiksi pitkien lentomatkojen yhteydessä. Vaikeammissa tapauksissa voidaan käyttää säännöllistä lääkitystä.

Jos oireilu on lievää, voivat hoitona riittää myös terveelliset elämäntavat, kuten suositusten mukainen ravinto, säännöllinen liikunta ja hyvä unenhuolto. Lisäksi lämmin tai kylmä kylpy, jalkojen hierominen ja venyttely, avantouinti, käväisy lumihangessa, viilentävän voiteen käyttö tai erilaiset rentoutumiskeinot saattavat helpottaa oireilua. Vastaavasti oireiden puhkeamiselle altistavia asioita olisi hyvä välttää. Tällaisia voivat olla muun muassa kova fyysinen rasitus, pitkä paikallaanolo, pitkäkestoiset auto- tai lentomatkat sekä alkoholin-, tupakan- ja nuuskan käyttö. Myös riittävällä raudansaannilla voidaan hoitaa lievää levottomien jalkojen muotoa.

Mikäli kyseessä on sekundaarinen, eli toiseen perussairauteen liittyvä oireyhtymä, on tärkein hoitomuoto ensisijaisen perussairauden hyvä hoito.

Voisiko se johtua levottomista jaloista?

Levottomien jalkojen tunnistamista hankaloittaa se, että oireet esiintyvät nukkuessa ja esiintyessään ne saattavat vaikuttaa suonenvedon tai raajojen verenkiertohäiriöiden kaltaisilta tuntemuksilta.

Jos jalkojen pakonomaisen liikuttelun tarve herättää sinut säännönmukaisesti vähintään kolmasti viikossa ja tunnet, että päiväaikainen vireystasosi kärsii tästä, on hyvin mahdollista että vaivasi aiheuttaja on levottomat jalat.

Älä anna unihäiriön kävellä jaksamisesi yli vaan lähde rohkeasti ottamaan vaivastasi mittaa. Unitutkimus on nopein ja vaivattomin tapa selvittää miksi nukkumisessasi on ongelmia. Tutkimuksen tulosten perusteella saat sinulle räätälöidyn, unihäiriöösi tepsivän hoito-ohjelman, jonka avulla pääset taas pian elämään energisempää ja virkeämpää elämää.

Varaa unitutkimusaika tästä!