Laadukas uni saa seksihormonit hyrräämään

Ajankohtaista

Laadukas uni saa seksihormonit hyrräämään

Se, miten seksuaaliseksi itsesi missäkin elämäsi vaiheessa tunnet, on monen asian summa. Stressi ja yleinen terveydentila ovat usein seksihaluihin liitettyjä tekijöitä, mutta tiesitkö että yksi suurimmista halukkuuteen vaikuttavista asioista on se, miten nukut?

Usein ajatellaan, että seksuaalisuus on pelkkää biologiaa ja hormonitoimintamme sanelema asia. Coronaria Uniklinikalla vastaanottoa pitävä seksuaalilääketieteen eurooppalaisen erityispätevyyden (FECSM) omaava, kliinistä seksologiaa opiskeleva ja unilääketieteeseen perehtynyt lääkäri Vilho Ahola on kuitenkin aiheesta eri mieltä.

“Seksuaalisuutemme on kytköksissä elämässämme aivan kaikkeen ja seksuaalisen identiteettimme rakentuminen alkaa oikeastaan jo siitä hetkestä, kun synnymme. Tietenkin sellaisilla asioilla, kuin kokonaisterveydellämme, elintavoillamme ja lääkityksillämme on seksuaalisuuteen vaikutusta, mutta näiden lisäksi sen pohjana on koko elämänhistoriamme. Oikeastaan ei ole asiaa, joka seksuaalisuuteemme ei liittyisi. Niin syvällä olemuksemme ytimessä se on.”

 

Yleisiä syitä seksihalujen hiipumiseen

Kaikki on siis yhteydessä kaikkeen, mutta on toki asioita, jotka tyypillisimmin vaikuttavat miesten ja naisten seksuaalisuuteen eri elämänvaiheissa.

“Nuorilla miehillä syyt seksihalujen heikkenemiseen ovat useimmiten psyykkisiä. Esimerkiksi työstressi, ahdistuneisuus, masennus, liian kova treenaaminen tai muu kuormitus saattavat viedä energian ja sitä myöden myös halut hetkellisesti kokonaan. Miehen vanhetessa puolestaan lähtevät korostumaan fyysiset ongelmat. Tälläisia voivat olla esimerkiksi testosteronivaje ja verisuonisairaudet, jotka vaikuttavat peniksen verenkiertoon ja aiheuttavat erektiohäiriöitä. Naiset puolestaan ovat usein mielellisesti herkempiä ja reagoivat usein seksuaalisuudellaan psyykkisiin paineisiin ja mielialojen vaihteluihin. Toki naistenkin kohdalla fyysisellä terveydellä on merkitystä. Esimerkiksi sukupuolielinten alueen kiputilat, huono fyysinen yleisterveys tai vaikkapa vaihdevuosien jälkeiset hormonivaihtelut voivat heikentää seksihaluja. Naisilla seksuaalifunktio ei kuitenkaan yleensä kärsi koko elimistön sairauksista niin voimakkaasti kuin miehillä.”

Seksuaalisuuteen liittyy etenkin miesten kohdalla Vilho Aholan mukaan myös haitallisia ja suorituspaineita lisääviä myyttejä, jotka pitäisi purkaa.

“Vaikka miehillä fyysiset asiat usein ovatkin seksuaalisuuden keskiössä, vaikuttaa henkinen puoli myös heillä vahvasti. Ei suinkaan ole niin, että miestä haluttaa koko ajan ja hän on tilanteesta riippumatta aina valmis seksiin.”

 

Unen vaikutus seksuaalisuuteen

Elimellisiin unihäiriöihin, kuten uniapneaan, liittyy tutkitusti usein esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksia sekä tyypin 2 diabetesta. Vilho Ahola on kuitenkin huomannut, että miehiä nämä harvoin mietityttävät.

“Sydänkohtausta mies ei useinkaan tunnu pelkäävän, mutta kun puheeksi tulee unihäiriöiden ja erektio-ongelmien välinen yhteys, alkaa aihe kiinnostaa.”

Miehen unen aikana tapahtuu merkittäviä asioita hänen seksuaalista kyvykkyyttään ajatellen.

“Nukkuessa erilaisten hormonien ja siis myös testosteronin tuotanto on käynnissä. Tällä on osaltaan yhteys esimerkiksi aamuerektioon, sillä aamuisin testosteronitasot ovat biologisesti kaikkein korkeimmalla. Myös peniksen toimintaa tukevia asioita tapahtuu silloin kun mies nukkuu. Peniksen paisuvaiskudos on kuin huokoinen sieni, jonka toimivuus riippuu osaltaan siitä, miten hyvin kudos kykenee paisumaan ja laajenemaan sinne tulevan valtimoveren ansiosta. Jos tätä paisumista, eli erektiota, ei tapahdu säännöllisesti, alkaa penikseen muodostua paisuvaiskudosta jäykistävää sidekudosta. Tämä saattaa ajan mittaan johtaa erektion heikkenemiseen. Kun mies nukkuessaan saa useita erektioita, penis tavallaan treenaa toimintakykyään. Jos miehen unen rakenne on rikki unihäiriöiden takia, jäävät nämä seksuaalisen suorituskyvyn kannalta oleelliset toiminnot tapahtumatta, ja seksuaalinen kyvykkyys saattaa sitä myöden ajan saatossa laskea.”

Naisella laadukkaan unen merkitys korostuu erityisesti henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä.

“Jos nainen kärsii unen ongelmista, on sillä vaikutusta hänelle seksuaalisuuden kannalta tärkeään psyykkiseen latautumiseen. Väsyneenä mieliala on matalalla ja arjen haasteet voivat tuntua ylivoimaisilta. Silloin kun jaksaminen ei meinaa riittää arjen pyörittämiseen, ei seksikään yleensä kiinnosta.”

Sekä miehillä että naisilla oleellisesti seksuaalisuuteen vaikuttava asia on myös se, miten hyvin hermosto pääsee nukkumisen aikana palautumaan.

“Jos olo on riittämättömän palautumisen takia vetämätön ja heikko, menee pelkkä päivistä selviytyminen luultavasti seksin harrastamisen edelle.”

 

Uni hoitaa kokonaisvaltaisesti

Unihäiriöiden ja seksuaalisuuden yhteydestä puhuttaessa pitäisi Vilho Aholan mukaan keskittyä syy-seuraussuhteiden sijaan positiiviseen kierteeseen – kaikki kun vaikuttaa kaikkeen.

“Esimerkiksi uniapnean hoidolla on tutkimuksissa todettu olevan vain vähäinen suora vaikutus miehen testosteronitasojen nousuun. Sen sijaan kaikilla muilla myönteisillä asioilla, joita tämän unihäiriön hoidosta seuraa, on siihen enemmän vaikutusta. Kun uniapneaa hoidetaan ja mies nukkuu hyvin, hän myös jaksaa todennäköisesti päivällä liikkua enemmän, kiinnittää huomiota ravitsemukseensa ja voi näin saada sokeri- ja rasva-aineenvaihduntansa tasapainoon. Kun paino sitten näiden ansiosta tippuu, vaikuttaa se tutkitusti testosteronitasoihin positiivisesti. Unohtaa ei pidä sitäkään, että kun mieliala hyvän unen ja terveiden elämäntapojen ansiosta kohenee, myös seksihalut voivat sitä myöden lähteä lisääntymään.

Sama pätee naisiin.

“Huonolla nukkumisella ja mielialahäiriöillä on vahva yhteys. Kun uni saadaan kuntoon, lähtevät energiatasot nousuun. Se luo pohjaa vireämmälle elämälle ja rakentaa tahtotilaa itsestään huolehtimiseen. Kun mieli on hyvä ja elämä rullaa, myös seksi voi alkaa kiinnostaa enemmän.

 

Hormonit tasapainoon

Viime aikoina medioissa on yhä enemmän ollut esillä tarinoita miehistä, jotka ovat saaneet elämänhallintansa takaisin testosteronihoidon ansiosta. Vilho Ahola on tyytyväinen siitä, että aihe on noussut otsikoihin.

“Hormonit, etenkin testosteroni ovat olleet jonkinlainen vaikeasti käsitettävä asia aina ja niihin suhtautuminen on ollut ristiriitaista. Tosiasia kuitenkin on, että testosteronilla on miehen elimistössä laaja-alaisia vaikutuksia ja se on paljon muutakin kuin “seksihormoni”. Tämä hormoni vaikuttaa esimerkiksi miehen mielialaan, keskittymiskykyyn, aineenvaihdunnan toimintaan ja luustoterveyteen. Hyvin usein testosteronivajeesta kärsivän miehen ohjaakin vastaanotolleni seksuaalioireiden ohella esimerkiksi yleinen vetämättömyys, aineenvaihdunnan ongelmat ja mielialan alavireisyys. Kun testosteroniarvot sitten tutkitaan, voi käydä ilmi, että syy ongelmiin löytyy juuri niistä.”

Naisten hyvinvointihormoni puolestaan on estrogeeni.

“Estrogeenillä on paljon vaikutusta naisen yleiseen terveyteen. Häiriötilat sen tasapainossa, tai hormonitasapainossa yleensäkin, voivat näkyä esimerkiksi kuukautisten poisjäämisenä, haluttomuutena tai osteoporoosiriskin kasvamisena.”

Johtuipa häiriö hormonitoiminnassa mistä tahansa, tulee ongelmaa aina ensisijaisesti lähteä hoitamaan syynmukaisesti.

“Jos esimerkiksi miehen testosteronivaje johtuu huonosta nukkumisesta, tulee unihäiriö hoitaa aina ensimmäisenä kuntoon. Jos naisella puolestaan kuukautiset jäävät pois esimerkiksi kovan treenin aiheuttamasta hormonitasapainon muutoksesta johtuen, pitää tämä vinoutuma elämässä suoristaa ensimmäisenä kohdalleen.”

Jos hormonitasapainon heittelemiselle ei löydy syytä ja siten syynmukaista hoitomuotoa, voidaan harkita hormonikorvaushoidon aloittamista.

“Jos tilannetta ei saada muilla keinoin noin puolessa vuodessa korjattua, voi hormonikorvaushoito lääkärin ohjauksessa tulla kyseeseen. Kun hoito lähtee toimimaan, sen vaikutukset huomaa yleensä jo muutamassa kuukaudessa.”

 

Vilhon vinkit vireään seksielämään

Kuinka vireää seksuaalisuutta sitten voisi pitää yllä aivan jokapäiväisessä elämässään? Vilho Ahola antaa tähän selkeät ohjeet.

“Hyvä yleisterveys on kaiken a ja o. Huolehdi siis joka päivä siitä, että teet valintoja yleisen hyvinvointisi eteen. Toiseksi, pidä huolta mielenterveydestäsi. Tee asioita, jotka pitävät elämäniloasi yllä ja saavat elämän tuntumaan mielekkäältä. Kolmanneksi, harrasta seksiä! Seksuaalisuuteen, kuten muihinkin ominaisuuksiimme pätee mielestäni sanonta “use it or lose it”. Jos kaikki muu elämässä ajaa seksuaalisuuden ohi vuosikausien ajan, voi olla ettei halua itsestään noin vain enää löydykään ja tarvitaan esimerkiksi seksuaaliterapeutin apua.”

Ja vielä lopuksi, jotta voisit elää kuten Vilho ohjeistaa, muista seuraava.

“Hyvä yleisterveys, mieliala ja seksuaalinen halukkuus ovat kaikki kytköksissä nukkumiseen ja uneen. Aloita siis seksuaalisuutesi vahvistaminen varmistamalla, että saat joka yö riittävästi laadukasta ja palauttavaa lepoa.”

 


Mietityttääkö oman unen laatu? Unitutkimus on ainoa tapa päästä selvyyteen unen kokonaisvaltaisesta tilasta. Se on myös ainoa keino löytää mahdollisille unihäiriöille toimiva syynmukainen hoitomuoto. Varaa aika uneen perehtyneen lääkärin ensikäynnille täältä:

 

SIIRRY VERKKOAJANVARAUKSEEN >>