Kun öistä on levollisuus kaukana

Asiakastarina

Kun öistä on levollisuus kaukana

Anni Vuohijoki on yksi maailman vahvimmista naisista, mutta se ei suinkaan ole ainoa asia, mikä tekee hänestä harvinaislaatuisen. Anni myös sairastaa unihäiriötä, jota esiintyy vain alle yhdellä prosentilla aikuisväestöstä.

Anni Vuohijoki on ehtinyt 30-vuotisen elämänsä aikana hengästyttävän paljon. Suurimmat hänen saavutuksistaan ovat kaksi maaliskuussa 2018 Bukarestissa voitettua painonnoston EM-pronssimitalia, jotka olivat ensimmäiset arvokisamitalit Suomelle tässä lajissa 17 vuoteen. Lisäksi Annin saavutustensa listalta löytyy muun muassa voimanoston Euroopan mestaruuksia sekä lajin muita arvomitaleita. Anni on myös edustanut Suomea olympialaisissa sekä EM-kilpailuissa painonnostossa. Urheilumaailman ulkopuolella hän on ehtinyt hankkia itselleen rakennustekniikan diplomi-insinöörin tutkinnon sekä toimia yksityisyrittäjänä omassa hyvinvointialan yrityksessään jo useiden vuosien ajan. Eikä tässä suinkaan vielä kaikki. Tällä hetkellä Anni opiskelee lääketiedettä Oulun yliopistossa ja valmistautuu samalla Tokiossa vuonna 2020 järjestettävien olympialaisten painonnostokarsintoihin.

Annille, jos kenelle laadukas palautuminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Aina se ei kuitenkaan aivan onnistu, sillä Anni kärsii harvinaisesta unihäiriöstä, joka tekee hänen öistään toisinaan kaikkea muuta kuin levollisia.

Kauhistuttavia öitä

Annin unihäiriö, yölliset kauhukohtaukset, kuuluu parasomnia-unihäiriöiden ryhmään. Parasomniat ovat perinnöllisiä ja niitä ovat kauhukohtausten lisäksi myös unissakävely sekä muut REM-unen aikaiset käyttäytymishäiriöt. Lapsilla parasomniat ovat yleisiä ja ne yleensä häviävät ajan myötä. Aikuisista sen sijaan vain alle prosentti kärsii näistä unihäiriöistä. Anni on poikkeus tässäkin tilastossa. “Meidän perheeseemme on osunut kaksi parasomnia-tapausta, sillä veljelläni on sama unihäiriö kuin minulla. Hänellä oireet alkoivat jo lapsuusiässä, kun minulla niitä alkoi ilmaantua vasta aikuisena.”

Käytännössä yölliset kauhukohtaukset johtuvat siitä, että unen rakenne on rikki. “Minulla on hankaluuksia rauhoittua syvän unen tilaan. Ja kun hermostoni jää alkuyöstä roikkumaan kevyeen uneen, alkaa yöllä tapahtua. Kohtausten aikana näen näkyjä tai kävelen ja juoksen unissani.”

Anni kertoo, että hänen veljensä unihäiriötä ei koskaan tutkittu tarkemmin. Itse hän sai diagnoosinsa pitkän mutkan kautta. “Untani tutkittiin ensimmäisen kerran jo vuosia sitten julkisen sairaanhoidon puolella. Silloin unihäiriötäni ei otettu vakavasti, vaan minun epäiltiin kärsivän esimerkiksi yöllisistä migreenikohtauksista ja mielenterveyshäiriöistä. Oli todella ahdistavaa, kun itse tiesi tilanteensa, mutta ei saanut siihen ammattipuolelta oikeaa ymmärrystä.”

Urheilu-uransa edetessä Anni alkoi törmätä ihmisiin, joilla oli paljon tietämystä urheilijan palautumisesta ja erityisesti unen vaikutuksesta siihen. Yksi näistä oli Annin oma lääkäri, Coronaria Uniklinikalla työskentelevä Vilho Ahola. “Vilhon kanssa olemme jatkuvasti tiiviissä keskusteluyhteydessä ja käymme harjoitteluuni vaikuttavia olosuhteita läpi eri näkökulmista. Vilholle kerroin aikoinaan myös yöllisistä kauhukokemuksistani ja vihdoin tuntui, että joku ymmärsi mistä puhun. Tätä kautta pääsin myös Coronaria Uniklinikalle tutkittavaksi.”

Diagnoosi vahvistaa sen, mikä oli jo tiedossa

Annin unitutkimus paljasti sen, mikä hänellä itsellään oli jo ennestään tiedossa – Anni kärsi yöllisistä kauhukohtauksista. Vaikka unitutkimuksen tulos ei Annille uutisena tullutkaan, oli diagnoosin saaminen silti suuri helpotus. “Oli huojentavaa saada unihäiriölle vihdoin oikea nimi. Nyt minulla on käytössäni myös keinojen valikko, jolla voin yrittää selvitä elämästä unihäiriöni kanssa.”

Anni kertoo, että yölliset kauhukohtaukset häiriköivät hänen untaan etenkin silloin, kun elämä on syystä tai toisesta erityisen stressaavaa. Siksi hänen pitäisikin hoitomuotona varmistaa, että palautumista pääsee tapahtumaan vauhdikkaissakin elämänvaiheissa riittävästi. “Yritän kiinnittää huomiota siihen, etten päästä itseäni väsymään liikaa. Nukun esimerkiksi päiväunia mahdollisimman usein ja annan siten aivoilleni kiireenkin keskellä pienen lepotauon.”

Hermoston vireystilan säätelyn lisäksi parasomnioiden hoidossa kehotetaan kiinnittämään huomiota säännölliseen elämänrytmiin. Lisäksi nukahtamista voi tukea iltaisin melatoniiniannoksella.

Vaikka Anni ei täysin ole vielä unihäiriöstään päässytkään eroon, hän on tulevaisuuden suhteen toiveikas. “Unihäiriöiden tutkimus ja sitä myöden myös niiden hoitomuodot kehittyvät jatkuvasti. Toivonkin, että vielä jonain päivänä saan unihäiriööni täsmälääkkeen, jolla yöni saadaan kokonaan rauhoitettua.”

Unihäiriöitä voitaisiin Annin mukaan hoitaa tulevaisuudessa nykyistä paremmin, jos useammat uniongelmista kärsivät hakeutuisivat hoitoon. “Mitä enemmän tutkimusdataa on saatavilla, sitä paremmat mahdollisuudet hoitomuodoilla on kehittyä.”

Laadukas nukkuminen näkyy harjoittelussa

Anni on tosielämän esimerkki siitä, millainen vaikutus unella käytännössä on ihmisen suorituskykyyn. Ammattiurheilijana hän pitää jatkuvasti tarkkaa päiväkirjaa treeniensä sujumisesta ja merkinnöistä hän näkee selvästi, millainen yö treenipäivää on edeltänyt. “Huomaan huonon nukkumisen vaikutukset erityisesti aamutreeneissäni. Levottoman yön jälkeen treenitehosta jää kiloissa mitattuna poikkeuksetta 20–30 % pois.”

Huono nukkuminen näkyy Annin mukaan myös muilla tavoin. “Stressihormonit jylläävät huonosti nukutun yön aikana ja se vaikuttaa esimerkiksi elimistön nestekiertoon. Käytännössä tämä minun tapauksessani tarkoittaa sitä, että aamupainoni on monesti kauhukohtausöiden jälkeen 1–3 kiloa normaalia korkeampi.”

Anni painottaa, että kaikkien tavoitteellisesti urheilua harrastavien kannattaisi varmistaa oman treenaamisensa edellytykset ja selvittää oman unensa laatu. Mutta olisi unitutkimuksesta hänen mukaansa apua muillekin. “Jos olet jatkuvasti väsynyt tai kuvittelet pärjääväsi vaikkapa viiden tunnin yöunilla, olet hakoteillä. Miksi eläisit elämääsi vajaatehoilla, kun voisit ottaa siitä ihan kaiken irti?”

 

Miten sinä nukut? Selvitetään se unitutkimuksella.
Varaa aika ensikäynnille täältä.