Unettomuus

Kuukauden teema

Herkkäunisuus on joka viidennen ominaisuus

Herkkäunisuus on nukkumisen poikkeustila, josta lähes jokainen ihminen kärsii joskus. Mistä herkkäunisuudessa on kysymys, mitä siitä voi seurata ja milloin huono nukkuminen ei ole enää normaalia. Lue juttu ja saat nämä asiat selville!

Coronaria Uniklinikalla vastaanottoa pitävä yleislääkäri Anne Hillamaa haluaa heti alkuun tarkentaa erään asian.

“Herkkäunisuus ei ole tautiluokitettu unihäiriö. Se on ihmisen ominaisuus, joka joillekin on luontainen, ja joillakin taas liittyy tiettyihin elämänvaiheisiin tai tilanteisiin. Suurin osa meistä nukkuu joskus öitä, jolloin uni on kovin herkässä.”

Kun nukkuminen on säännönmukaisesti herkkää ulkoisille ja sisäisille ärsykkeille, voidaan sanoa että ihminen on herkkäuninen. “Herkkäunisia on paljon, sillä tämä unen ongelmatila esiintyy arviolta joka viidennellä. Siitä, onko herkkäunisuutta enemmän naisilla vai miehillä, ei ole tutkittua tietoa. Uniklinikalle tästä ongelmasta kuitenkin kokemuksemme mukaan tulevat useammin puhumaan naiset.”

Herkkäunisia löytyy aivan kaikista ikäryhmistä. “Ohuesta nukkumisesta voivat kärsiä kaiken ikäiset. Ihmisen ikääntyessä taipumus herkkäunisuuteen yleensä lisääntyy, sillä ajan saatossa unen rakenne muuttuu.”

 

Mistä herkkäunisuudessa on kysymys?

Anne Hillamaa kertoo, että herkkäunisuuden diagnostinen määrittely on haastavaa. “Tätä unen ongelmaa on ymmärrykseni mukaan tutkittu varsin vähän unihäiriöihin verrattuna. Tiettyjä ominaispiirteitä herkkäunisuuteen kuitenkin on yleisesti liitettävissä.”

Herkkäuninen ihminen on hyvin altis reagoimaan esimerkiksi nukkumisolosuhteiden tai elämäntilanteiden muutoksiin.

“Unet kärsivät näillä ihmisillä helposti esimerkiksi silloin, jos joutuu nukkumaan vieraassa ympäristössä tai jos elämässä on meneillään stressaavampi ajanjakso.”

Herkkäunisen öitä kuvaa hyvin se, että vaikka hän nukkuu, eivät hänen aivonsa kuitenkaan ole aivan lepotilassa.

“Näillä ihmisillä aivot käyvät yleensä kuumana päiväaikaan erilaisten elämän haasteiden ratkomisessa. Yölläkään aivot eivät sitten malta rauhoittua lepotilaan, vaan ihminen on tavallaan koko ajan valppaana reagoimaan ympäristön tapahtumiin.”

Herkkäuniselle on tyypillistä, että useinkaan nukahtaminen illalla ei ole ongelmallista. Sen sijaan aamuyöstä unen laatu alkaa heikentyä.

“Herkkäuninen nukkuu yleensä yön laadukkaimmat syvän unen tuntinsa alkuyöstä ja aamuyöllä uni alkaa ohentua. Unitutkimuksessa nähdään, että aivot kyllä nukkuvat, mutta havahtuvat usein, joskus jopa jopa satoja kertoja yössä. Näitä alle 15 sekunnin mittaisia havahtumisia ihminen ei muista aamulla. Joskus pidempikestoisiakin heräämisiä saattaa tulla montakymmentä yön aikana.”

Heräily luonnollisesti vaikuttaa herkkäunisen unenlaatuun. “Kun uni katkeilee jatkuvasti, heikentää se palautumista. Siksi herkkäuniset ovat usein aamuisin väsyneitä, vaikka olisivatkin viettäneet sängyssä määrällisesti pitkän ajan.”

 

Normaalia vai epänormaalia?

Aivan jokainen nukkuu jossakin elämänsä vaiheessa huonosti. Jos uniongelmat ovat väliaikaisia eivätkä vaikuta päiväaikaiseen jaksamiseen tai vireystilaan, ei niistä kannata huolestua. Mutta jos huomaa huonosti nukutuista öistä muodostuvan enemmän sääntö kuin poikkeus, kannattaa oman unensa laatu tutkituttaa.

“Herkkäunisuus itsessään ei ole elimellinen unihäiriö, mutta siihen saattaa usein liittyä sellaisia. Esimerkiksi levottomia jalkoja esiintyy herkkäunisilla usein. Herkkäunisuus myös pahentaa elimellisten unihäiriöiden, esimerkiksi levottomien jalkojen vaikutusta, koska uni on niin altis häiriöille. Herkkäuninen saattaa kärsiä lievästäkin unihäiriöstä tavallista enemmän.”

Huonosta palautumisesta saattaa ajan saatossa myös seurata univajetta ja unettomuutta. “Jos ihminen ei löydä keinoja oman herkkäunisuutensa hallintaan, voi ongelma pahentua unettomuudeksi. Unettomuus on tautiluokitettu unihäiriö, jolle tyypillistä on nukahtamisen- ja toisaalta myös unessapysymisen vaikeus. Unettomuudesta kärsivällä voi myös olla ongelmia nukahtaa uudestaan yöllä herättyään. Unettomuuden erottaa herkkäunisuudesta se, että siihen kuuluu olennaisena osana päiväaikaisen vireystilan ja toimintakyvyn aleneminen. Herkkäunista voi yöheräily ärsyttää, mutta heräilyistä huolimatta hän pärjää kuitenkin yleensä päiväaikaan ihan hyvin.”

Hyvä uni tulee tutkimalla

Herkkäunisen on hyvä tunnistaa unettomuuden oirekuvaus siksi, että jos itsellään alkaa huomata saman tyyppisiä oireita, on se syy hakeutua tutkimukseen.

“Jos omaa herkkäunisuuttaan ei saa pidettyä aisoissa, voi se jossakin kohtaa johtaa unettomuuteen. Unettomuus on herkkäunisuutta hankalampi uniongelma ja siksi sen hoitokin on hyvä päästä aloittamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.”

 

Oma hoito avainasemassa

Herkkäunisuuden hoitamisessa uniongelmaisen oma rooli korostuu aivan erityisen paljon.

“Tähän unen ongelmaan ei ole samanlaista ulkoa annettavaa hoitoa kuin esimerkiksi uniapneaan tai levottomiin jalkoihin. Hoitamisessa onkin aivan erityisen tärkeää se, että ihminen itse tekee kaiken voitavansa oman nukkumisensa eteen.”

Tärkeitä asioita herkkäuniselle ovat unihygieniasta huolehtiminen, säännölliset heräämis- ja nukkumaanmenoajat sekä terveelliset elämäntavat. “Fysiologisesti ihmisen vireystila elää aaltoliikkeessä. Herkkäunisen tulee olla riittävän aktiivinen päivällä, jotta laadukasta nukkumista ruokkiva unipaine nousee. Iltaa kohti on tärkeä pyrkiä laskemaan vireystilaa.”

Kun nukkumaanmenon aika alkaa lähestyä, on sänkyyn suunnattava heti kun alkaa tuntea itsensä väsyneeksi. “Vireystila laskee illalla. Varsinaista nukahtamista suosiva aikaikkuna on auki vain lyhyen aikaa, ehkä 20–30 minuuttia. Jos tänä aikana ei anna nukahtamiselle mahdollisuutta, voi olo jälleen virkistyä.”

Anne Hillamaa sanoo, että herkkäunisuuteen liittyy hyvin yleinen harhaluulo, joka jokaisen herkkäunisen tulisi itseltään kumota.

“Ehkä haitallisin uskomus on se, että “olen tosi huono nukkumaan”. Se luo asetelman, että unessa ei voi ikinä onnistua. Kukaan ei kuitenkaan ole huono nukkumaan, eikä itseään saisi ikinä verrata muihin. On hyväksyttävä se, että minulla on tällainen ominaisuus ja että uneni vaatii paljon vaalimista sekä suojaa.”

Silloin kun päivän aikana on tehnyt kaikkensa unen eteen, eikä nukkuminen silti onnistu tai päiväaikainen suorituskyky on pitkäaikaisesti alhaalla, kannattaa lähteä hakemaan apua. “Unitutkimus on vaivaton ja nopea tapa päästä selvyyteen siitä, mitkä asiat omaa unta häiriköivät. Unihäiriöt ovat usein erittäin hyvin hoidettavissa, joten niiden ei todellakaan tarvitse antaa heikentää elämänsä laatua.”


Tuntuuko, että unessasi on herkkyyttä ja tarvitset lisää neuvoja unen parantamiseen? Hyvän unen salaisuus -verkkovalmennus antaa lisää vinkkejä siihen, mitä herkkäuninen voi tehdä nukkuakseen paremmin.

Tutustu ja osta kurssi täältä.