Oivauni on nyt
Coronaria Uniklinikka.

Aloita elämäntapamuutos unesta

Ajankohtaista

Aloita elämäntapamuutos unesta

Tammikuu, elämäntapamuutosten kultainen kuukausi on taas täällä. Haluat ehkä pudottaa painoasi, lisätä liikuntaa, kokeilla tipatonta tammikuuta, tumpata tupakan viimeisen tai vain muuttua mukavammaksi ihmiseksi läheisillesi.

Ohjeita ja vinkkejä löytyykin netistä ilahduttavasti sivu toisensa perään, joten tiedonpuutteeseen muutoksessa onnistumisen ei ainakaan pitäisi tyssätä. Mutta miksi sitten hyvin usein, reippaasta startista ja hankkimistasi taustatiedoista huolimatta, teet jonkin ajan kuluttua 180 asteen käännöksen takaisin entisiin elintapoihisi?

Syy löytyy usein siitä, että olet löytämiäsi ohjeita seuraamalla hypännyt tekemisessäsi suoraan syvään päätyyn. Olet ryhtynyt suorittamaan muutostasi täysillä tehoilla, mutta olet unohtanut varmistaa, ovatko onnistumisessa vaadittavat tärkeimmät perusasiat kunnossa.

Kivijalka rakennetaan ensin

Myös muutoksessa pätee totuus siitä, että hyvin pohjustettu ja suunniteltu on puoliksi tehty. Sen sijaan, että aloittaisit suoraan tammikuun alussa puritaanisen kaalikeittodieetin tai rankan kuntosalitreenin, kieltäytyisit tipatonta tammikuuta ajatellen kaikista sosiaalisista kohtaamisistasi tai varustaisit kaappiisi tupakkalakkoa varten kasapäin nikotiinikorvaustuotteita, aloita miettimällä onko perusta muutoksesi onnistumiselle ylipäätään olemassa.

Sanotaan, että onnistuneen muutoksen kaksi peruskulmakiveä ovat niinkin yksinkertaiset kuin: 1. huolehdi siitä, että saat riittävästi laadukasta lepoa ja 2. pidä huolta verensokeristasi. Koska jälkimmäinen onnistuu paremmin hyvin levänneenä, onkin selvää, että unen kuntoon laitto on pysyvän muutoksen mahdollistamisessa prioriteetti yksi.

Lue seuraavasta, miten uni käytännössä vaikuttaa yleisimpiin elämäntapamuutoksen alueisiin.

Painon pudottaminen

Olet varmasti huomannut, että väsyneenä on helppo sortua huonoihin ruokavalintoihin. Vastaavasti, hyvin palautuneena olet todennäköisesti motivoitunut pitämään kiinni säännöllisestä ruokailurytmistä ja panostamaan laadukkaaseen ravintoon. Mikä parasta, oikeanlaisella syömisellä voit vastaavasti myös tukea hyvän unen mahdollisuuksia. Sijoittamalla päivän tärkeimmän aterian iltaan, annat elimistöllesi eväät luontaisen vireystilan laskuun juuri nukkumaanmenoajan kynnyksellä. Samalla varmistat, että käytössäsi on riittävästi rakennusaineita unenaikaiseen palautumiseen.

Liikunnan lisääminen

Laadukas lepo on yksi tärkeimmistä avainelementeistä aktiivisen elämäntavan ylläpitämisessä. Virkeänä jaksat treenata riittävän usein ja riittävän tehokkaasti. Ja kun unesi on kunnossa, myös palaudut sekä kehityt optimaalisesti. Tässäkin toimii vastavuoroisuuden periaate: liikkumalla sopivasti päivittäin lisäät fyysistä unipainettasi, joka auttaa hyvän unen saavuttamisessa seuraavana yönä.

Alkoholittomuus

Yksi alkoholinkäyttötilanteiden tunnistamiseen käytetty työkalu tunnetaan nimellä HALT. Sen mukaan altistumme alkoholin käytölle erityisesti silloin, kun olemme nälkäisiä (hungry), vihaisia (angry), yksinäisiä (lonely) tai väsyneitä (tired). Varmistamalla, että oma uni on kunnossa, voikin siis tehdä palveluksen itselleen myös tipattomasta tammikuusta suoriutumisessa.

Tupakoinnin lopettaminen

Tupakoinnin lopettamiseen liittyy usein myös laajempi omien elintapojen tarkastelu. Savuttoman elämän alkaessa tuntuu usein luontevalta myös lisätä liikuntaa ja pistää ruokailutottumukset suurennuslasin alle. Onnistuminen yhdellä osa-alueella motivoi ja tukee monesti toista. Siksi kannattaakin varmistaa, että kokonaisvaltaiseen muutokseen on hyvin levänneenä parhaat edellytykset olemassa.

Uusi mukavampi minä

Jokainen meistä tunnistaa varmasti eron siinä, miten hyvin päivän haasteista ja sosiaalisista kohtaamisista onnistuu suoriutumaan väsyneenä tai hyvin levänneenä. Jos elämäntapamuutoksesi päätavoite on muuttua parhaaksi versioksi itsestäsi, aloita muutos unesi kuntoonlaittamisella. Pirteänä saat päivästäsi enemmän irti ja olet myös muille mukavampaa seuraa.

 

Jos siis olet päättänyt saada aikaan elämäntapamuutoksen, josta tulee sinulle pysyvä olotila, aloita muutos laittamalla uni kuntoon. Aloita tekemällä unitesti.

Mikäli haluat selvittää unesi laadun perusteellisesti, varaa aika unitutkimukseen. Tutkimus kertoo tismalleen millainen unesi rakenne on ja tuo päivänvaloon unihäiriöt, jotka saattavat heikentää muutoksessa onnistumisesi mahdollisuuksia. Tutkimuksen jälkeen saat sinulle syynmukaisesti räätälöidyn hoito-ohjelman unesi laadun parantamiseksi. Hyvin levänneenä olet valmis muutokseen ja ennen kaikkea onnistumaan siinä!

Onnea uudelle vuodelle 2019!