Alkoholi pilaa yöunet – Jo pieni määrä alkoholia heikentää unen laatua

Ajankohtaista

Alkoholi pilaa yöunet

Kesällä ja varsinkin lomalla on kiva ottaa olut tai siideri terassilla auringon paistaessa tai mökillä saunan jälkeen. Ruuan kanssa lasi viiniä maistuu yhdelle jos toisellekin. Alkoholi ei kuitenkaan sovi yhteen hyvien yöunien kanssa.

 

Alkoholi on maailman yleisin unilääke, koska se rentouttaa ja auttaa nukahtamaan, minkä monet tietävät. Coronarian unilääkäri Henri Tuomilehto kertoo, että unen laatu kuitenkin kärsii huomattavasti, kun on nauttinut alkoholia. Silloin elimistön vireystila nousee ja uni katoaa. Lopputuloksena on se, että uni ei ole palauttavaa.

”Pisarakin huonontaa unta, sillä alkoholi vaikuttaa aivotoimintaan. Mitä herkkäunisempi ihminen on, sitä pienempi määrä vaikuttaa jo haitallisesti”, Tuomilehto toteaa.

Aivot hallitsevat kaikkea, ja alkoholin vaikutuksesta nukkuminen muuttuu pinnalliseksi. Ihminen nukkuu syvän unen alussa ja jos nukkuu pinnallisesti, ei syvää unta tule.

 

”Unen tärkein tehtävä eli energian luominen ihmiselle jää näin puuttumaan eikä uni ole palauttavaa. Tämän seurauksena ihminen herää väsyneenä.”

 

Alkoholi aiheuttaa myös kuorsaamista ja pahentaa uniapneaa. Koska alkoholi voimistaa rentoutumista, uniapnea pahenee niillä, joilla on siihen altistusta, ja hengityskatkoja voi tulla enemmän.

Jotkut ottavat yömyssyn, jotta nukahtaisivat paremmin. Se ei ole kuitenkaan suositeltavaa. Yömyssy saattaa väsyttää ja helpottaa nukahtamista, mutta se tuhoaa unen laadun.

”Hyöty on miinus eikä edes plusmiinusnolla. Tällöin unesta puuttuu kokonaan palauttava vaikutus. Kolme tuntia ilman alkoholia on parempi, kuin nukkuminen pitempään alkoholin kanssa. Ihmiset luulevat, että nukkuminen paranee, kun ottaa yömyssyn. Mutta unenlaatu ja nukahtaminen on kaksi eri asiaa.”